Podmienky živnostenského podnikania a kontrolu nad ich dodržiavaním v SR upravuje zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov (ďalej len "živnostenský zákon").
Všetky povinné administratívne úkony súvisiace so začiatkom podnikania a niektoré úkony súvisiace s podnikateľskou činnosťou vybavíte na jednom mieste v Jednotnom kontaktnom mieste (JKM), (napr. ohlásiť živnosť, požiadať o zápis do obchodného registra, prihlásiť sa do systému povinného zdravotného poistenia, oznámiť zmeny, ukončiť podnikanie a pod.). Okrem týchto služieb poskytujú JKM aj podrobné informácie týkajúce sa vzniku oprávnenia na podnikanie.
JEDNOTNÉ KONTAKTNÉ MIESTA (JKM) v Slovenskej republike vznikli na základe ustanovení Smernice 2006/123/ES o službách na vnútornom trhu za účelom uľahčenia vstupu slovenských a zahraničných záujemcov o podnikanie v oblasti služieb na slovenský trh. JKM vznikli vo všetkých členských štátoch EÚ a štátoch, ktoré sú zmluvnými stranami dohody o EHP a spolu tvoria celoeurópsku sieť jednotných kontaktných miest pod názvom "EUGO Network".
Na stránke Ministerstva vnútra SR, Odbor Živnostenského podnikania nájdete dole Zoznam viazaných živností, Zoznam odporúčaných voľných živností a iné. Viac na: https://www.minv.sk/?zivnostenske-podnikanie
Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Podnikanie môžu vykonávať buď jednotlivci (fyzické osoby) alebo aj obchodné spoločnosti (právnické osoby).
Podnikateľom, okrem osoby zapísanej v obchodnom registri a osoby, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, je aj osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov. Ide napr. o činnosť pri výkone povolaní lekárov, lekárnikov, veterinárnych lekárov, advokátov, notárov, patentových zástupcov a súdnych exekútorov, znalcov a tlmočníkov, overovateľov (audítorov) a daňových poradcov, reštaurátorov kultúrnych pamiatok, ďalej napr. prevádzkovanie súkromnej bezpečnostnej služby, poskytovanie sociálnych služieb a služieb zamestnanosti, medzinárodná nepravidelná autobusová doprava, medzinárodná nákladná cestná doprava. Poskytovateľ týchto činností musí byť zapísaný v zozname - registri, ktorý vedie príslušná komora, ministerstvo, resp. iný ústredný orgán štátnej správy. (Taxatívny výpočet činností, ktoré sú zo živnostenského zákona vylúčené, obsahuje § 3 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov). Podnikateľom je aj fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu včítane hospodárenia v lesoch a na vodných plochách podľa zákona o súkromnom podnikaní občanov a je zapísaná do evidencie samostatne hospodáriaceho roľníka na obecnom úrade.
Živnostenské podnikanie
Fyzické osoby alebo právnické osoby ohlásia svoju živnosť živnostenskému úradu (http://www.minv.sk/?zivnostenske-podnikanie), resp. požiadajú o vydanie koncesie živnostenský úrad, ktorý je miestne príslušný podľa bydliska fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby. Pre zahraničnú osobu je príslušným živnostenský úrad v sídle kraja podľa adresy miesta činnosti podniku zahraničnej osoby alebo adresy miesta činnosti organizačnej zložky podniku zahraničnej osoby. Ak je na území Slovenskej republiky zriadených niekoľko organizačných zložiek podniku zahraničnej osoby, príslušnosť živnostenského úradu v sídle kraja sa riadi podľa voľby zahraničnej osoby.
Fyzickým osobám ohlásením živnosti pri ohlasovacích živnostiach, resp. dňom doručenia koncesnej listiny pri koncesovaných živnostiach vzniká oprávnenie prevádzkovať živnosť.
Právnickým osobám - obchodným spoločnostiam (verejná obchodná spoločnosť, komanditná spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť) a družstvu - ešte nezapísaným do obchodného registra, živnostenské oprávnenie vzniká až dňom zápisu do obchodného registra. Na žiadosť zakladateľov, príp. orgánov alebo osôb oprávnených podať návrh na zápis slovenskej právnickej osoby do obchodného registra však živnostenský úrad vydá živnostenský list alebo koncesnú listinu ešte pred zápisom do tohto registra, ak právnická osoba preukáže, že bola založená. Návrh na zápis do obchodného registra sa musí podať do 90 dní od založenia spoločnosti alebo od doručenia listiny, ktorou sa preukazuje živnostenské oprávnenie, ktorými sú živnostenský list alebo koncesná listina, alebo iné podnikateľské oprávnenie. Obchodný register (www.orsr.sk) vedie okresný súd v sídle krajského sudu.
Elektronické podanie do obchodného registra
Podať návrh na zápis spoločnosti do obchodného registra a uložiť listinu do zbierky listín je možné aj elektronickými prostriedkami v elektronickej podobe tlačiva, ktorá je zverejnená na internetovej stránke ústredného portálu verejnej správy (https://www.slovensko.sk/) tento návrh na prvozápis musí byť podpísaný zaručeným elektronickým podpisom navrhovateľa. Elektronickými prostriedkami možno žiadať aj o vydanie výpisu z obchodného registra, kópie listiny zo zbierky listín alebo potvrdenia o tom, že v obchodnom registri určitý zápis nie je. Žiadosť v týchto prípadoch nemusí byť podpísaná zaručeným elektronickým podpisom (účinnosť od 1. augusta 2007).
Slovenský živnostenský zväz združuje najmä cechy a profesijné združenia, založené podnikateľskými subjektami, ale aj fyzické osoby podnikateľov a obchodné spoločnosti. Zastupuje záujmy svojich členov v komunikácií so štátom a samosprávou a prispieva k vyváženému postaveniu živnostníkov a MSP v trhovej ekonomike. V rámci svojej činnosti SŽZ hlavne:
poskytuje všestrannú podporu a pomoc podnikateľským subjektom a účinne ich zapája do národných a medzinárodných živnostenských štruktúr,
pôsobí ako reprezentant a hovorca živnostenského stavu, malého a stredného podnikania ako zamestnávateľská organizácia v rámci sociálneho dialógu,
poskytuje komplexné poradensko-konzultačné a informačné služby členskej základni,
účinne spolupracuje najmä s orgánmi štátnej správy pri tvorbe, zmene a aplikácii Živnostenského zákona ako aj pri zmenách a tvorbe ďalších platných právnych predpisov súvisiacich so živnostenským podnikaním, ochraňuje podmienky podnikania,
zastupuje a háji práva svojich členov voči ostatným subjektom,
spolupracuje s hospodársko-strategickými i legislatívno-právnymi orgánmi a organizáciami pri zvyšovaní právneho, ekonomického a spoločenského zázemia pre výkon a prípravu na prevádzkovanie živnosti,
organizuje a vykonáva aj za odplatu výchovnú, vzdelávaciu, administratívnu, poradenskú a publikačnú činnosť.
Prečo sa stať členom cechu a SŽZ?
pre možnosť podieľať sa na vytváraní podmienok výkonu podnikateľskej činnosti podnikov,
pre zvýšenie vlastnej konkurencieschopnosti podmienkach slovenského aj spoločného európskeho trhu,
pre možnosť prispieť k zvýšeniu kvality tradičných aj remeselných povolaní a služieb a zatraktívniť ich najmä pre mladých ľudí,
pre možnosť upevniť svoje ekonomické a spoločenské postavenie a stať sa súčasťou veľkej rodiny malých a stredných podnikov na domácej a európskej úrovni.
Webinár: XPRESS_Obnoviteľná energia ako dôležitá súčasť klimaticky adaptívnych stavieb a energetickej hospodárnosti budov
Dňa 15. marca 2022 od 10:00 hod. sa konal webinár: XPRESS_Obnoviteľná energia ako dôležitá súčasť klimaticky adaptívnych stavieb a energetickej hospodárnosti budov
Téma webinára:
Ako pripraviť projekt výstavby alebo obnovy verejných budov, aby sa dali uplatniť technológie klimaticky aktívnych zelených striech v kombinácií s výrobou energie s OZE a ďalšími riešeniami pre dosiahnutie energetických úspor?
Ako tieto riešenia zlepšia klimatické podmienky v mestách a obciach? Ako prispejú k zlepšeniu energetickej hospodárnosti stavieb?
Možno v slovenských podmienkach efektívne verejne obstarávať takéto inovatívne riešenia?
1.Zahájenie webinára a predstavenie projektu XPRESS
Miriam Bellušová, Slovenský živnostenský zväz
2. Ako naplniť ciele programu Fit for 55 a aké požiadavky prináša vlastníkom, správcom a investorom revízia EU smernice o energetickej hospodárnosti budov?
Juraj Plesník, STERED® PR Krajné, s.r.o.
3. Adaptačné opatrenie na zmenu klímy ako primárny nositeľ úspor energií
klimatické energeticky aktívne vegetačné strechy a steny (KEAVS)
spojenie adaptačného opatrenia na zmenu klímy s úsporou energií
význam využívania energetického potenciálu odparovanej vody pre zmiernenie dopadov zmien klímy, vplyv na úsporu energií
rozdiely medzi aktívnou a pasívnou zeleňou, vplyv na úspory energií v stavbe
využívanie odpadu ako suroviny - nízka uhlíková stopa samotného výrobku
Ing. Dušan Mareček, realizátor striech MDM Slovakia, s.r.o.
4. Zariadenia na princípe OZE pre stavbu
technické riešenia a zariadenia obnoviteľnej energie , vzájomná synergia projektového spojenia - výroba energie, teplo, chlad, uskladňovanie energie, elektromobilita
koncept BIOSOLAR STERED Viessmann - prednosti aplikácie v spojení zelená strecha, výroba energie zo slnka, poznatky z inštalácií, porovnanie meraní
Ing. Daniel Hrčka, spoločnosť Viessmann, s.r.o.
5. Projektová príprava stavby v súlade s princípmi adaptácie na zmenu klímy a nízkouhlíkovú transformáciu a podpora z verejných zdrojov
projekcia stavby, ktorá využíva energiu stavby, spojenie adaptačných opatrení s energetickými úsporami
praktická prezentácia z jednotlivých projektov
princíp pozitívnych stimulov pre stavebníka (štátne a komunálne programy)
predstavenie návrhu zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii -časť stavby
Ing. Arch. Martin Stoličný, projektová kancelária
6. DISKUSIA a špeciálny hosť JUDr. Juraj Tkáč, odborník na verejné obstarávanie
Dňa10. júna 2021, od 10:00 do 11:30 sa uskutočnilo virtuálne podujatie/online webinár, ktorého hlavnou témou bolo zelené verejné obstarávanie na Slovensku. Okrem poskytnutia kvalitných informácií o zelenom obstarávaní bolo jedným z hlavných zámerov podujatia práve zameranie sa a hľadanie odpovedí na otázky:
- Dostane zelené verejné obstarávanie na Slovensku zelenú?
- Aké sú úspešné príklady zeleného verejného obstarávania a čo prispelo k ich úspechu?
- S akými prekážkami a výzvami sa potýkajú obstarávatelia a uchádzači?
Pozvánku na toto podujatie ako aj ďalšie informácie o ňom si môžete prečítať na tomto odkaze.
Program
Na webinári vystúpili:
10:00 – 10:05
Úvodné predstavenie projektu XPRESS, Miriam Bellušová, Slovenský živnostenský zväz
10:05 – 10:20
Verejné obstarávanie energie z OZE, Peter Baláž, EP ENERGY TRADING, a.s.
10:20 – 10:35
Verejné obstarávanie technologických riešení na báze OZE, Kristián Kováč, Szilárd Ábrahám ECO 3 ENERGY, s.r.o.
10:35 –10:50
Zelený potenciál verejného obstarávania pohľadom samospráv, Michal Kaliňák, ZDRUŽENIE MIEST A OBCÍ
10:50 – 11:05
Aké sú výzvy a príležitosti pre zapojenie inovatívnych MSP do verejného obstarávania a pre intenzívnejšie využívanie OZE z finančnej perspektívy, Juraj Revický, TATRA TENDER, s.r.o.
Uľahčenie zeleného verejného obstarávania v energetickom sektore
Všeobecným cieľom projektu XPRESS je uľahčenie zavedenia inovatívnych technológií v oblasti OZE a zvyšovanie podielu obnoviteľnej energie na konečnej spotrebe energie prostredníctvom nasledujúcich konkrétnych cieľov:
1. vytvorením webovej platformy na podporu interakcie medzi verejnými obstarávateľmi, inovatívnymi MSP a koncovými používateľmi zelených inovácií
2. preskúmaním nízkouhlíkových energetických potrieb miest a obcí pomocou technológií OZE vyvinutých inovatívnymi MSP
3. zlepšením uplatňovania GPP v oblasti inovatívnych technológií OZE
4. zvyšovaním povedomia inovatívnych MSP o technológiách OZE prostredníctvom GPP
5. vyvinutím novej metodiky s cieľom vyhodnotenia technológií OZE vyvinutých inovatívnymi MSP počas ich životného cyklu, aby sa odhadli emisie CO2
Slovenský živnostenský zväz v rámci projektu organizoval dňa 24.01.2020 workshop pod názvom: Ako uľahčiť zavádzanie inovatívnych technológií v oblasti obnoviteľných zdrojovenergií.
Workshop bol zameraný na podporu verejného obstarávania na zabezpečenie spolupráce medzi malými a strednými podnikmi a verejným sektorom s cieľom rozvoja a lepšieho využívania obnoviteľných zdrojov v regiónoch.
Úvodný workshop bol zameraný na prípravu spoločnej tvorby politík v oblasti využívania obnoviteľných zdrojov energie, a to skúmaním potrieb a nápadov inovatívnych malých a stredných podnikov (MSP) a miestnych orgánov na Slovensku. Podobné workshopy budú organizované vo všetkých 10 krajinách zúčastnených na projekte a výstupy z workshopov budú tvoriť základ ďalších koncepčných dokumentov projektu.
Výsledkom workshopu bude súbor riešení na podporu zeleného verejného obstarávania pre udržateľný rozvoj miest. Miestne orgány budú mať možnosť začať priamy dialóg s inovatívnymi MSP, s ktorými môžu spolupracovať pri implementácii zelených inovácií. Zároveň bude pre zúčastnené malé a stredné podniky prínosom, keď im projekt pomôže pri analýze ich projektov a návrhu inovatívnych/vhodných modelov financovania a poskytne im podporu počas realizácie projektov.
V rámci projektu Xpress (sme jeden z partnerov) pracujeme na zvyšovaní využitia technológií #OZE (obnoviteľné zdroje energií) európskymi mestami.
Čo sme však doteraz urobili pre dosiahnutie tohto cieľa? Pozrite si naše nové video a pozrite si všetko o našom projekte a nástrojoch, ktoré sme doteraz vyvinuli!
Tlačovú správu k projektu XPRESS si môžete prečítať na tomto odkaze.
Vplyv digitalizácie, technologickej inovácie a robotizácie na oblasť stavebného priemyslu vo zvyšovaní efektivity v sektore MSP
Slovenský živnostenský zväz realizoval v spolupráci so zamestnávateľskými zväzmi z krajín Vyšehradskej štvorky projekt pod názvom: Vplyv digitalizácie, technologickej inovácie a robotizácie na oblasť stavebného priemyslu vo zvyšovaní efektivity v sektore malých a stredných podnikov.
Našim cieľom projektu bolo lepšie sa oboznámiť s dobrými praxami, používanými v súčasnosti v Európe, v krajinách V4, zistiť aké špeciálne problémy v tejto oblasti vznikajú a na základe získaných informácií poskytnúť podnikom krajín V4 pomoc v lepšej orientácii pri snahe zlepšiť efektivitu svojej činnosti, respektíve udržať si konkurencieschopnosť. Do prieskumu boli zapojené mikro, malé a stredné podniky v krajinách V4 a tým je výsledok projektu najobjektívnejší.
Pri zohľadnení všetkých skutočností by sa mal považovať postoj malých podnikov k digitalizácii a technologickým inováciám, ako určenie problému. Zistilo sa tiež, že tieto spoločnosti nemusia prispôsobovať každý prvok najnovšej technológie. Pokiaľ ide o technologickú revolúciu, medzi rodinnými a mikropodnikmi a veľkými spoločnosťami, existuje veľká divergencia.
Je zrejmé, že tieto spoločnosti budú existovať a bude potrebné počas nasledujúcich desaťročí, efektívne vedieť o ich produkte, o tom, ako sa môžu obnoviť a ako môžu pristupovať k úrovni produktivity vedúcich krajín EÚ na trhu.
V prílohe predkladáme záverečnú štúdiu projektu v slovenskom a anglickom jazyku.
Vplyv digitalizácie priemyslu 4.0 na malé a stredné podniky
Na tomto odkaze si môžete prečítať štúdiu a závery prieskumu o vplyve digitalizácie a aspektov Priemyslu 4.0 na malé a stredné podniky, ktoré sme takýmto spôsobom prezentovali aj pánovi predsedovi vlády SR. Znenie sprievodného listu si môžete prečítať na tomto odkaze.
Projekt je financovaný Medzinárodným Višegrádskym Fondom
Názov projektu: Vplyv priemyslu 4.0 na sektor MSP
Vedúci partner: - Maďarská asociácia remeselníkov, Ipartestületek Országos Szövetsége
Partneri projektu: - Poľská remeselná asociácia, Zwiazek Rzemiosla Polskiego (ZRP) - Asociace malých a středních podniků a živnostníků České Republiky (AMSP ČR) - Slovenský živnostenský zväz
Asociovaní partneri: - Westdeutscher Handwerkskammertag - Confartigianato Imprese Bergamo - UEAPME, Európska asociácia remesla, malého a stredného podnikania
Projektový opis v skratke: Usporiadanie 1,5-dňovej medzinárodnej konferencie v Budapešti v dňoch 16. - 17. novembra 2017, v ktorej sú zhrnuté dôsledky priemyslu 4.0 a reakcie na tieto dopady. Na konferencii sa zúčastnia združenia MSP z krajín V4, zástupcovia talianskych a nemeckých organizácií MSP a predstavitelia Európskej asociácie MSP, UEAPME. Pred konferenciou organizácie V4 MSP uskutočnia dotazníkový prieskum medzi svojimi členmi. Na konferencii tieto organizácie zhrnú svoje skúsenosti z tohto výskumu a okrem toho aj stratégie Priemyslu 4.0 v krajinách V4. Na základe skúseností z konferencie sa zostaví písomné zhrnutie, ktoré sa bude šíriť medzi podnikmi a rozhodovacími orgánmi. Konferenciu sprevádzajú verejné médiá, samozrejme sa usporiada aj tlačová konferencia.
Detailný projektový opis: Priemysel 4.0 spôsobuje zásadné zmeny v hospodárstve a spoločnosti. Stretávame sa s urýchľujúcim procesom, na ktorom neexistujú štandardizované odpovede. Krajiny V4, ako hospodárska oblasť, by sa mali snažiť nájsť spoločné reakcie na tieto vznikajúce otázky a rozvíjať priebežnú spoluprácu v týchto otázkach. Napriek tomu by sa nemalo robiť len v oblasti veľkého priemyslu, ale aj medzi rodinami, mikropodnikmi a malými podnikmi v krajinách V4. Tento projekt funguje ako prvý krok v tejto oblasti. Vo V4 krajinách uskutočňujú organizácie MSP dotazníkový prieskum medzi rodinami, mikropodnikmi a malými podnikmi a potom na 1,5-dňovej medzinárodnej konferencii zhrnú svoje skúsenosti. Na získanie širokého medzinárodného prehľadu sa na konferencii zúčastnia zástupcovia nemeckých a talianskych organizácií MSP a odborníci z UEAPME, Európskej asociácie malých a stredných podnikov, ktorí predstavia svoje skúsenosti. To nám pomôže zistiť štádiá malých a stredných podnikov v procese digitalizácie v popredných európskych krajinách, ako aj v krajinách V4 a navyše smerovanie potrebných krokov, ktoré by mali podniknúť. Cieľom konferencie je poskytnúť stručný prehľad o stratégiách národných priemyselných odvetví 4.0 v krajinách V4, najmä z hľadiska rodinných, mikropodnikových a malých podnikov. Prednášatelia konferencie preto budú zahŕňať zástupcov maďarského ministerstva národného hospodárstva a maďarského ministerstva zahraničných vecí a obchodu. Dôležitou súčasťou projektu je šírenie zozbieraných informácií organizáciám MSP vo V4, ako aj ich členským spoločnostiam a osobám s rozhodovacími právomocami.
Posilnenie profesionálnych kontaktov MSP v oblasti duálneho vzdelávania v krajinách V4
Projekt podporuje Medzinárodný Višegradský Fond
Ide o partnerský projekt 4 remeselných organizácií IPOSZ Maďarsko, AMSP – ČR, ZRP Poľsko, SŽZ Slovensko, ktorý inicioval IPOSZ a chce nadviazať na uskutočnený projekt v prvej polovici roka 2015 v rámci programu Malých grantov z Fondu V4.
Ciele projektu: Získať prehľad o duálnom vzdelávaní a podporiť intenzívnejšiu výmenu učňov a mladých pracovníkov v krajinách V4. Koordinátor projektu: IPOSZ Budapešť – Maďarský zväz remeselných spoločenstiev. Partneri projektu: MIRiP Krakow - Malopoľská komora remesiel a podnikania, AMSP ČR Praha - Asociácia malých a stredných podnikov a živnostníkov ČR, SŽZ - Slovenský živnostenský zväz (Slovak Craft Industry Federation), Bratislava
Trvanie: 01.02. - 30.11.2016.
Aktivity: 4 workshopy v 4 remeselných odboroch, ktorých sa zúčastnia zástupcovia krajín V4 • spracovanie dreva, • sklárske remeslá, • stavebné remeslá • kovoobrábanie.
3 piliere workshopov – duálne vzdelávanie, situácia ako ju vnímajú: • školy, • živnostníci a malé podniky, • cechy a profesijné zväzy.
Každú delegáciu tvoria 3 osoby: - Remeselník a funkcionár cechu, ktorý poskytuje praktickú prípravu pre učňov a zároveň zastáva funkciu vo vedení príslušného profesijného združenia (cechu). - Učiteľ odbornej školy, v ktorej sa príslušná profesia vyučuje a podieľa sa na duálnom vzdelávaní. - Expert partnerskej organizácie, ktorý ju bude zastupovať na každom workshope počas realizácie projektu. Tento expert bude monitorovať a kontrolovať realizáciu projektu.
Výstupy projektu: - Správa v rozsahu 5-strán z každého workshopu o duálnom vzdelávaní v danom odbore; - Kontakty na partnerov, ktorí prejavili záujem o prípravu ďalšieho projektu: 3 odborné školy a 5 živnostníkov, malých podnikateľov.
Cieľom projektu je vytvorenie všeobecne prístupnej databázy informácií o potrebách trhu práce. Jej obsahom majú byť informácie o povolaniach uplatniteľných na trhu práce a požadovaných kompetenciách. Databáza má slúžiť pre podnikovú prax, pri poradenských službách a pri ovplyvňovaní odborného vzdelávania. Využiteľnosť projektu spočíva v tom, aby užívateľ informačného systému v ňom našiel všetko, čo potrebuje vedieť o povolaniach v Slovenskej republike, napríklad informácie o pracovnej náplni, požadovanej kvalifikácii, kompetenciách a ďalšie. Projekt sa realizuje za podpory Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Zamestnanosť a sociálna inklúzia, pod gesciou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. V rámci projektu NSP sa vytvoril Register zamestnaní, tvorený z národných štandardov zamestnaní (NŠZ), ktoré obsahujú požiadavky zamestnávateľov na kvalifikovaný výkon zamestnania.
Register zamestnaní sa aktuálne tvorí na základe činnosti sektorových rád, v ktorých pôsobia odborníci z príslušných odvetví ekonomickej činnosti, z centrálnych aj regionálnych orgánov zamestnávateľských zväzov, odborových zväzov, orgánov štátnej správy, samosprávy, združení, komôr, škôl a výskumnej sféry. Momentálne funguje 20 sektorových rád, ktoré sú rozdelené podľa kľúčových odvetví národného hospodárstva.
NSP má byť nástrojom pre zamestnávateľov na ovplyvňovanie rozvoja ľudských zdrojov ako reakcia na aktuálne problémy v oblasti zamestnanosti a kvalifikácie pracovnej sily. Hlavným prínosom projektu NSP je okrem efektívneho rozvoja ľudských zdrojov v SR aj aktívne ovplyvňovanie prepojení medzi trhom práce a vzdelávacou sférou prostredníctvom výraznejšieho a širšieho zapojenia všetkých kľúčových partnerov.
Projekt s HwK Trier v rámci programu Leonardo da Vinci - vzdelávanie manažérov v stavebných remeslách. Tvorba učebných programov, súboru otázok a odpovedí v spolupráci s národnými expertmi pre danú problematiku. Zavádzanie systému modulového vzdelávania kombinovaného s udeľovaním kreditov pri hodnotení výsledkov výučby – podľa časového harmonogramu, SŽZ vypracuje modul BOZP.
INTERREG III A – „Podpora inovačnej aktivity živnostníkov, malých a stredných podnikateľov“
V rámci Programu iniciatívy spoločenstva INTERREG III.A Rakúsko - Slovensko bol schválený projekt „Podpora inovačnej aktivity živnostníkov, malých a stredných podnikateľov“. Hlavným cieľom projektu je vytvorenie podmienok na účinnú podporu inovačnej aktivity živnostníkov, malých a stredných podnikateľov (ďalej len MSP) vybudovaním centra na poskytovanie odbornej poradenskej služby v SR , ako aj účelovou partnerskou spoluprácou medzi Rakúskom a Slovenskom so zameraním na preberanie a aplikácie nových poznatkov vedy a techniky, know-how a progresívnych technológií.
V rámci projektu sa vytvorí v Bratislave „Prezentačné a overovacie centrum“ (POC), ktoré bude vybavené vzorovými produkčnými, overovacími a vzdelávacími dielňami a potrebnými technologickými zariadeniami. Služby budú poskytovať príslušní odborní pracovníci. Prezentačné a overovacie centrum poskytne svojim klientom z radov živnostníkov, MSP odborné služby pre zavedenie novej alebo inovovanej výroby v sektore priemyselnej, najmä strojárskej produkcie. Týmto spôsobom projekt významne pomôže živnostníkom a MSP po odbornej stránke pripraviť a zaviesť aktuálne inovácie technológie výroby a/alebo výrobkov.
Počas riešenia a realizácie projektu štandardné náklady na prevádzku POC budú hradené z nenávratných finančných prostriedkov EÚ a štátneho rozpočtu. Preto budú poskytované služby na podporu inovačnej aktivity živnostníkov, MSP v stanovenom štandardnom rozsahu bezplatné, resp. minimálne spoplatnené. Týmto spôsobom projekt významne pomôže živnostníkom a MSP po finančnej stránke.
Konečným prijímateľom pomoci a koordinátorom riešenia projektu je Slovenský živnostenský zväz (SŽZ) v spolupráci s Výskumným ústavom zváračským – Priemyselným inštitútom SR (VÚZ-PI SR). Zahraničným partnerom projektu je rakúsky Österreichischer Grenzlandverein Wien (ÖGLV).
Skilled Mobile European - Zručný mobilný Európan je projekt ZDH, ktorého cieľom je vytvoriť niekoľko aktivít na podporu mobility remeselníkov a malých podnikateľov v rámci Európskej únie. Zorganizovať v Bratislave vo februári 1. koordinačné stretnutie partnerov na zahájenie projektu. Podpora spoločných aktivít, organizovanie účasti na medzinárodných stretnutiach, seminároch, konferenciách. Víziou projektu je podpora kvalifikovaných pracovníkov a informačná pomoc pri ich rozhodovaniach v medzinárodnom priestore, kde im v minulosti často chýbali potrebné informácie, hlavne z oblasti legislatívy.
Sociálny dialóg-posilnenie pozície zamestnávateľov (SOCDI)
V spolupráci so Zväzom elektrotechnického priemyslu SR a Zväzom polygrafie na Slovensku sme v rámci Európskeho sociálneho fondu pripravili projekt o sociálnom dialógu, sprístupnenie princípov SD pre MSP, výkonným riešiteľom projektu je p. Borguľa, zo strany členov je potrebné zabezpečiť účasť na seminároch k problematike SD, vyškoliť expertov SŽZ.
Projekt v spolupráci s ZDH – HwK Trier a na Slovenskej strane SŽZ a AZZZ SR – ide o pokračovanie projektu , ktorý prebiehal v rokoch 2002-2004. Projekt je zameraný na posilnenie kompetencií a pozície SŽZ, ako sociálneho partnera – zamestnávateľskú organizáciu.
Partnermi projektu sú Nezávislé združenie podnikateľov (NZP) v Kazachstane, Remeselná komora Trier (HwK Trier) a Slovenský živnostenský zväz (SŽZ). Cieľom projektu je vyškoliť kazašských podnikateľov v oblasti rozvoja exportu. V prvej fáze projektu zahrační partneri poskytnú európske know-how v oblasti rozvoja exportu Nezávislému združeniu podnikateľov. Prostredníctvo projektu budú vyškolení školitelia, ktorí následne budú poskytovať vzdelávacie kurzy pre manažment malých a stredných podnikateľov. Praktickú ukážku budú mocť získať na výstavách v Bratislave a Luxemburgu.
Slovenský živnostenský zväz (SŽZ) v spolupráci s Integrovaným odborovým zväzom (IOZ), Remeselnou komorou Trier Nemecko(HWK Trier), Vzdelávací inštitút Saského hospodárstva, spol. s.r.o. (SEQUA gGmbH Nemecko), Konfederácia zamestnávateľov a priemyselníkov Bulharska (KRIB), Konfederácia práce - Bulharsko (PODKREPA - asociovaná) uzavreli projekt pod názvom: "Odpovede na otázky pre sociálnych partnerov na Slovensku, v Bulharsku a v ďalších kandidátskych prístupových krajinách z pohľadu hospodárskej krízy (BABS)".
Cieľom projektu je problematika zamestnanosti, pracovnoprávnych vzťahov, sociálneho dialógu na Slovensku a v Bulharsku použitím opatrení z príkladov tzv. najlepšej praxe v Nemecku. SŽZ spolu s ostatnými partnermi týmto projektom podporia zlepšenie systému odborného vzdelávania, osobitne v remeselných odboroch, skvalitnenie týchto remesiel a zvýšenie možnosti zamestnania mladých a ich uplatnenia na trhu práce.
1. Prezídium SŽZ je kolektívnym výkonným orgánom SŽZ v čase medzi zasadnutiami Rady SŽZ. 2. Prezídium SŽZ má najmenej päť členov, tvoria ho Prezident, 1. viceprezident a viceprezidenti SŽZ. Prezídium SŽZ zasadá najmenej raz za štvrťrok. 3. Do pôsobnosti Prezídia SŽZ patrí najmä: • Zo svojich členov voliť na obdobie štyroch rokov a odvolávať Prezidenta a 1. viceprezidenta SŽZ. • Rozhodovať o všetkých otázkach týkajúcich sa činnosti SŽZ medzi zasadnutiami Rady SŽZ. • Zabezpečovať operatívny výkon podnikateľských aktivít SŽZ a výkon práv a povinností vyplývajúcich z finančnej a majetkovej účasti v iných právnych subjektoch.
Prezídium SŽZ
Meno
Zastupujúci ŽS/cech
ČIŽMÁRIK Stanislav, prezident
Cech strechárov Slovenska
PALENČÁR Ján, 1. viceprezident
Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska
PRIPKO Bystrík, viceprezident
Cech kamenárov Slovenska
FÖLDES Štefan, viceprezident
Cech pekárov a cukrárov Západného Slovenska
KONKOLY Ladislav, viceprezident
Cech maliarov Slovenska
Dozorná rada Slovenského živnostenského zväzu
1. Dozorná rada SŽZ je najvyšší kontrolný orgán SŽZ. 2. Dozorná rada SŽZ zasadá najmenej dva razy do roka. 3. Dozorná rada SŽZ má najmenej troch členov, pričom aspoň dve tretiny členov dozornej rady musia byť zároveň členmi SŽZ. 4. Predseda Dozornej rady SŽZ sa zúčastňuje na zasadnutiach Rady SŽZ s hlasom poradným.
Meno
Zastupujúci ŽS/cech
JAKABÍKOVÁ Zuzana, predsedníčka DR
Národná asociácia realitných kancelárii Slovenska
BOLÍK Vladimír, člen DR
Cech maliarov Slovenska
TRŠO Martin, člen DR
Cech kachliarov
Snem Slovenského živnostenského zväzu
1. Najvyšším orgánom SŽZ je Snem SŽZ, zložený z delegátov, ktorých nominujú jednotliví členovia SŽZ (cechy a združenia) podľa určeného kľúča. 2. Snem SŽZ je oprávnený rokovať o všetkých veciach týkajúcich sa činnosti SŽZ, najmä: • schvaľuje Stanovy SŽZ, ich zmeny a doplnky, • schvaľuje hlavné smery činnosti SŽZ, • volí a odvoláva na štvorročné volebné obdobie najmenej troch členov Dozornej rady SŽZ, • berie na vedomie informáciu o delegovaní členov Rady SŽZ členmi SŽZ, • schvaľuje rozpočet SŽZ na príslušný kalendárny rok, • prerokováva a schvaľuje správu o hospodárení SŽZ a správu Dozornej rady SŽZ, • stanovuje výšku členského príspevku pre PO aj FO na nasledujúci kalendárny rok, • berie na vedomie vznik a zánik členstva a rozhoduje o odvolaní alebo vylúčení člena, • udeľuje čestné členstvo. 3. Snem SŽZ zasadá najmenej raz za kalendárny rok.
Cech profesionálov pre deratizáciu, dezinsekciu a dezinfekciu je v zmysle ustanovení § 2 a 19 ods. 1 Zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v platnom znení občianskym združením. Cech bol založený v decembri v roku 1991 a pôvodne mal 11 členov. Je dobrovoľnou neziskovou organizáciou, ktorá vyvíja činnosť na území Slovenskej republiky. Napriek relatívne malej členskej základni si vybudoval cech autoritu a uznanie ako reprezentant občianskeho profesného združenia v DDD na Slovensku, u centrálnych a regionálnych štátnych a samosprávnych orgánov, odborných inštitúcií, firiem DDD, výrobcov a distribútorov prípravkov DDD, masmédií a ďalších domácich a zahraničných partnerov. Pre poskytovateľov služieb v regulácii škodcov, živnostníkom a odborným firmám pomáha hájiť ich záujmy voči úradom. Zastupuje slovenských profesionálov na medzinárodnej úrovni.
Cech kachliarov je profesijné združenie, ktoré napomáha záujemcom o realizáciu krbu, kachľovej pece či sporáku v zorientovaní sa na slovenskom kachliarskom trhu, a tým ich chránili od možných problémov, či už s funkčnosťou, alebo aj požiarnou bezpečnosťou konkrétneho diela. Je v záujme serióznych kachliarov aby pri kolaudácii domu bola okrem revíznej správy komínového telesa vyžadovaná aj odborná spôsobilosť kachliarskej firmy, ktorá dielo realizovala.
Cech kamenárov Slovenska
Cechmajster: Ján Krtík
Webstránka: -
Kontaktné údaje:
Pod amfiteátrom 7 934 01 Levice tel.: 036 / 631 69 71 email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Cech kamenárov Slovenska vznikol v roku 1992. Ide o jednu z prvých dobrovoľných profesijných organizácii na Slovensku. Združuje Živnostníkov, ktorí pôsobia v oblasti kamenárskeho remesla a kamenosochárstva. Svojim členom umožňuje získavať najnovšie poznatky z oblasti ťažby a spracovania kameňa. Informuje ich o nových technológiách, poskytuje poradenské a konzultačné služby a organizuje rôzne odborné podujatia. Cech sa úspešne angažuje v odbornej príprave budúcich kamenárov a v príprave majstrovských kurzov a majstrovských skúšok pre podnikateľov. Spolupracuje so Stredným odborným učilišťom stavebným v Leviciach, ktoré pripravuje študentov v učebnom odbore kamenár. Desiatky absolventov tejto školy sa už úspešne uplatnili v praxi. Cech bol jedným z odborných garantov medzinárodnej výstavy kameňopriemyslu, geodézie a kartografie INTERSTONE v Trenčíne. Spoluorganizuje súťaže zručnosti učňov. Spolupracoval pri príprave medzinárodných sochárskych sympózií v Bojniciach a Dudinciach. Významná je aj účasť cechu na medzinárodných projektoch podporovaných z programov EÚ. Táto aktivita napomáha členom udržiavať živé kontakty so zahraničím.
Cech pekárov a cukrárov regiónu západného Slovensko
M.R. Štefánika č. 10, 902 01 Pezinok tel.: 033/641 33 14, 033/ 641 23 97 email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Cech pekárov a cukrárov regiónu západného Slovenska je občianske združenie profesného zamerania, ktoré má za cieľ združovať živnostníkov, remeselníkov v cukrárskej a pekárskej výrobe. Jeho prvopočiatky sa datujú od roku 1993, kedy nová nastupujúca generácia podnikateľov, živnostníkov a prevádzkovateľov malých remeselných pekární z okolia Pezinka a Bratislavy mala pocit, že je dobré byť združený, o svojich problémoch si porozprávať a aj ich spoločne riešiť. Dnes je tento Cech jedným z najvýznamnejších na Slovensku. Už dávnejšie neplatí, že Cech územne pokrýva len región západného Slovenska, pretože okrem Košického kraja sú v našom Cechu zastúpené všetky ostatné.
Ivanská cesta 27 821 04 Bratislava tel.: + 421 2 43 42 62 59 email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Cech strechárov Slovenska (CSS) vznikol v roku 1997 ako dobrovoľné profesijné združenie živnostníkov a podnikateľov, medzi ktorých patria realizátori striech v profesiách klampiar, strechár (pokrývač), tesár a hydroizolatér, poprední výrobcovia a dodávatelia materiálov pre strechy, poprední odborníci a organizácie zaoberajúce sa vzdelávaním v oblasti striech a odborníci zaoberajúci sa problematikou strechy ako celku a jednej z najnáročnejších konštrukcií pozemného staviteľstva.
Galvaniho 17/C 821 04 Bratislava 2 tel.: +421 902 952 391 email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Asociácia bola zaregistrovaná v roku 1998. Vznikla zlúčením Asociácie realitných kancelárií Slovenska a Združenia realitných kancelárií SR, ktoré na trhu pôsobili už od roku 1992. Základným cieľom asociácie je integrácia realitných kancelárií Slovenska v rámci trhu s nehnuteľnosťami, ich prosperita, presadzovanie ich záujmov, vzájomná spolupráca vo všetkých oblastiach obchodovania s nehnuteľnosťami. Využíva tiež nové poznatky pre zvýšenie kvality poskytovaných služieb v realitných činnostiach. Asociácia predkladá odborné stanoviská k pripravovaným legislatívnym zmenám v oblasti trhu s nehnuteľnosťami. Prispieva k zvyšovaniu profesijnej úrovne pracovníkov realitných kancelárií prostredníctvom vzdelávacích kurzov. - Asociácia nadväzuje kontakty s európskymi a zámorskými organizáciami podobného zamerania. Je členom európskej asociácie realitných profesií (CEPI) so sídlom v Bruseli, podpísala protokoly o spolupráci s americkou Národnou asociáciou obchodníkov s nehnuteľnosťami (NAR), s Maďarskou asociáciou, s Asociáciou realitných kancelárií Českej Republiky (ARK ČR).
Nitrianska cesta 61 940 01 Nové Zámky tel.: +421 905 238 564 email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Cech maliarov Slovenska/ CEMAS vznikol v roku 2000 ako dobrovoľné profesijné združenie živnostníkov- maliarov, maliarskych spoločností, maliarskych predajní, medzi ktorých patria odborníci s dlhoročnou praxou. Členmi CEMAS sú aj Stredné odborné školy zo všetkých krajov Slovenska. Cieľom CEMAS je zastupovať, presadzovať záujmy, hájiť práva a požiadavky svojich členov, podporovať výmenu skúseností, zabezpečovať poradenskú činnosť, iniciovať novelizáciu noriem a právnych predpisov pre posilnenie postavenia remesla, v spolupráci so štátnymi orgánmi posudzovať koncepciu výchovy žiakov a pod. Povinnosťou CEMAS je informovať zákazníka o kvalite prác svojho člena a zvýšiť informovanosť o aktivitách cechu a jeho členoch v povedomí laickej i odbornej verejnosti. Záruka profesionálnej kvality členov CEMAS: Členovia CEMAS s vlastníctvom Certifikátu CEMAS a známky kvality/ loga CEMAS sú zárukou odbornosti a kvality vykonaných prác v maliarstve. Zásadou členov CEMAS je slušne a čestne sa správať v podnikaní a profesijná zdatnosť. CEMAS má celoslovenskú i zahraničnú pôsobnosť a od r. 2014 je členom medzinárodného združenia UNIEP v Bruseli, kde sa spoločne so zahraničnými partnermi zapája do medzinárodných rozvojových projektov, ako napr. Leonardo da Vinci, alebo Erasmus+.
Tel.: 0905 565 180 Email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Slovenský Podkúvačský Cech (SPC) je organizácia zameraná na presadzovanie profesijného rozvoja podkúvačov, poskytuje vedenie a zdroje v prospech podkúvačstva, a taktiež zlepšuje životné podmienky koňa cez vzdelávanie podkúvačov. SPC je dobrovoľným združením občanov (stavovskou organizáciou), ktorá bola založená v roku 2015.. Spoločne so zahraničnými partnermi sa zúčastňujú odborného vzdelávania vo svojej profesii a vymieňajú si medzinárodné skúsenosti a praktiky. Cieľom Slovenského podkúvačského cechu je rozvíjať vedomosti a zručnosti svojich členov, agitovať v prospech kvality života koní, robiť všeobecnú osvetu pre zlepšenie úrovne starostlivosti o kone, hájiť dobré meno podkúvačského remesla a rozširovať členskú základňu.
Email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Združenie výrobcov murovacích materiálov je záujmovým združením právnických osôb, ktoré bolo založené s cieľom presadzovať spoločné záujmy jeho členov a ďalších právnických osôb pôsobiacich v oblasti výroby murovacích materiálov.
Cieľom združenia je, aby ľudia na Slovensku mohli stavať efektívne a pomáhajú im zorientovať sa v záplave informácií a neustálou osvetou reflektujú na aktuálne výzvy stavebníctva. Vyrábajú materiály na ekologické, trvácne, bezpečné a zdravé domovy pre všetkých. Členovia združenia zamestnávajú na Slovensku viac ako 545 ľudí a ročne vyrobia 1 330 000 metrov kubických murovacieho materiálu.
Občianske združenie Asociácia TAXI Slovenskej republiky (ATX SR)
Cieľom združenia je podporiť a presadzovať záujmy členov, najmä pri skvalitňovaní podmienok podnikania v taxislužbe. Prostredníctvom asociácie chcú dosiahnuť, aby taxislužba sa stala férovou, kvalitnou, transparentnou službou za udržateľné ceny.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur?