Online podvody na Slovensku. Ako sa pred nimi chrániť
Publikované: 13.9.2021V online priestore je dôležité byť veľmi pozorný. Pokusy o podvody v online sa v poslednom období stávajú trendom. Ide predovšetkým o phishing, čo znamená, že Slovákom prichádzajú správy, ktoré majú formu emailu od dopravnej či kuriérskej spoločnosti a žiadajú si prostredníctvom priloženého odkazu zaplatiť malú sumu peňazí za doručenie tovaru.
Mnoho ľudí s presvedčením, že naozaj ide o pravdivú informáciu zadá všetky údaje ku karte, vrátane hesiel a verifikačných údajov. Nevedomky tak umožní podvodníkovi nainštalovať si ich kartu do jeho mobilného zariadenia. Vtedy nastáva moment, kedy strácajú nad ňou kontrolu a prichádzajú o peniaze.
Táto podvodná praktika je veľmi ľahký spôsob ako sa dostať k veľkým peniazom. Ťažia z dnešného obrovského nárastu nákupov cez internet, teda aj prichádzajúcich zásielok a balíkov, kde má každá odlišné podmienky pre doručovanie. Home Credit informuje o tom, že pravdepodobnosť, že sa podvodníci trafia do momentu, keď človek očakáva zásielku, je pomerne vysoká a ostražitosť, najmä pri malých platbách za prepravu, sa tak nezriedka vytráca.
Miroslav Zborovský, zákaznícky ombudsman spoločnosti Home Credit uvádza najčastejšie príznaky podvodného emailu:
- Nespisovná a zlá slovenčina.
- Logo, ktoré sa len podobá na originál.
- Emailová adresa je často veľmi komplikovaná.
- Odkaz na platbu zdanlivo smeruje na webovú stránku dopravcu.
Podvodníci sú však veľmi šikovní a preto je možné naraziť aj na dôveryhodné emaily so správnou slovenčinou, aktuálnymi logami a dokonca len s malou zmenou adresy. "Ak človek klikne na odkaz zaslaný v emaili, zadá číslo a dátum exspirácie karty, CVV kód a overovací kód (jednorazové heslo) pre vloženie karty do mobilnej platobnej aplikácie (Google Pay, Apple Pay), umožní tak niekomu inému nainštalovať svoju kartu do platobnej aplikácie inej osoby. Takto odsúhlasil vloženie svojej karty do mobilného zariadenia podvodníka,” hovorí Alessandro Villa, vedúci oddelenia kreditných kariet spoločnosti Home Credit. Ďalej dodáva, že podvodník okamžite nakupuje alebo vyberá peniaze, kým si klient uvedomí, že urobil chybu a kartu zablokuje. Vydavateľ karty je na reklamáciu takýchto transakcií prikrátky, pretože uskutočnené transakcie sú z jeho pohľadu plne autorizované klientom, takže ich nemožno reklamovať.
Na rast phishingových kampaní sa zamerala spoločnosť Home Credit. „Naše kreditné karty sú zabezpečené a digitalizácia je dodatočne zabezpečená potvrdzujúcim SMS kódom, ktorý zasielame len na overený telefón klienta, okrem toho mu ihneď po digitalizácii posielame informačný email ako dodatočnú informáciu. Klientov neustále vzdelávame o bezpečnostných hrozbách prostredníctvom emailov, informácií vo výpisoch alebo na webe, kde im radíme, ako rozpoznať phishing a čo nikdy nerobiť s citlivými údajmi z karty,“ približuje Miroslav Zborovský.
Miroslav Zborovský opisuje skutočný príbeh, ktorý sa stal ich klientke. “Dostala email, ktorý sa tváril ako doplatok za službu kuriéra. Išlo o nízku sumu, nevenovala tomu dostatočnú pozornosť. Email obsahoval aj link, na ktorý klientka klikla a myslela si, že robí úhradu za doručenie zásielky, no v skutočnosti však išlo o podvodnú platobnú bránu. Zadala všetky údaje z karty, ktoré aj následne potvrdila verifikačným kódom v domnienke, že potvrdzuje transakciu. V skutočnosti však svoje údaje odovzdala podvodníkovi, ktorý si okamžite digitalizoval jej kartu do svojho mobilu. Rýchlo konal a z jej účtu tak vo Francúzsku vybral 9-krát za sebou po 250 eur, teda spolu prišla o 2250 eur.“
Pár trikov ako bezpečne používať platobné karty
M. Zborovský poznamenal v niekoľkých bodov, ako správne a bezpečne používať svoju platobnú kartu.
- Pamätajte na to, že banka alebo poskytovateľ kreditnej karty nikdy nepožaduje od svojich zákazníkov, aby zadávali svoje PIN kódy a heslá do webových odkazov alebo ich posielali emailom.
- Potvrdzovanie platieb v mobilnej aplikácii pomocou biometrických údajov je bezpečnejšie a jednoduchšie.
- Nikomu neprezrádzajte číslo svojej karty, prihlasovacie údaje do mobilnej aplikácie, PIN kódy a heslá.
- Zvoľte si bezpečné heslá a kódy PIN, nie dátum narodenia alebo 1111 či 1234 a raz ročne ich zmeňte.
- Na internete plaťte na stránkach, ktoré sú zabezpečené zámkom.
- Skontrolujte názov stránky vždy, keď sa rozhodnete vyplniť akékoľvek informácie na stránke.
- Neodpovedajte na podozrivé e-maily, neklikajte na odkazy, ani neotvárajte prílohy.
- Pravidelne aktualizujte operačné a antivírusové programy v počítači alebo mobilných zariadeniach.
- Plaťte a vyberajte z bankomatov rýchlo a bezpečne pomocou karty v mobile.
Zdroj: https://ekonomika.pravda.sk/